Istid i Danmark

Istid i Danmark

Information

I dette forløb skal I have en forståelse for, hvorfor Danmark ser ud som det gør. I kommer til at arbejde med istider og de konsekvenser, det har haft for det danske landskab.

Målgruppe

4. klasse

5. klasse

6. klasse

Materialer

Fryseposer
Fryser
Sten I finder på skolen
Flamingo

Mål for forløbet

Herunder kan I læse om, hvad I kan, når I har arbejdet med forløbet

  • I kan beskrive hovedtræk af landskabsdannelse i Danmark
  • I kan beskrive den sidste istids påvirkning på Danmarks landskabsdannelse
  • I kan beskrive eller forklare beregreberne: istid, ledeblokke, tunneldal, randmoræne og dødis
  • I kan lave modeller af hvordan istider har formet Danmark
  • I kan navnene på de 3 sidste istider i Danmark

Lektionsplan og opgaver

Danmark formes

Forløbet

  1. I starter med at besvare en quiz om emnet
  2. I skal arbejde med disse begreber
    1. Istider
    2. Danmark formes
    3. Tunneldale
    4. Randmoræne
    5. Dødis
    6. Ledeblokke
  3. I skal lave forskellige små forsøg ift. emnerne
  4. I skal lave dit eget landskab, som er præget af istiden
  5. I afslutter emnet, med at besvare quizzen igen. Du sammenligner dit resultat fra den første quiz, og ser om du er blevet klogere!

Opgaveark

Husk er du udvalgt copydan skole, skal du huske at indberette fra denne hjemmeside

Opgaveark er en PDF, som indeholder opgaverne. Du kan downloade opgaverne og derefter udskrive dem.

Se intro video her

Se mere om forløbet her

Dagsorden for disse lektioner:

  1. I starter med at besvare quizzen. Se quizzen herunder.
  2. Se billedet til højre herfor og tænk over disse spørgsmål:
    1. Hvorfor ser Danmark ud som det gør?
    2. Har Danmark altid set sådan ud?
    3. Hvem eller hvad har formet Danmark?
    4. Ændrer Danmark sig stadigvæk?
  3. I tager en fælles snak på klassen om spørgsmålene.
  4. Derefter skal I lave opgave 1
  5. Til sidst i timen skal I kunne forklare begreberne til jeres klassekammerater. Begreberne er:
    1. Istider
    2. Danmark formes
    3. Randmoræne
    4. Tunneldale
    5. Dødis
    6. Ledeblokke

Quiz herunder

Quiz om istider i Danmark

Danmark formes

Du skal gennemføre quizzen 2 gange.

  1. Når du starter forløbet – Resultat 1
  2. Når du afslutter forløbet – Resultat 2

Herefter sammenligner du resultat nummer 1 med resultat nummer 2, for at se om du er blevet bedre.

Opgave 1 starter her

Opgave 1

Du skal se videoerne herunder, og herefter skal du kunne forklare med dine egne ord, hvad de forskellige begreber handler om. Du kan se begreberne herunder og klikke på linket til højre for videoen, for at læse og se mere.

Isskolen.dk

En hjemmeside om is

På Isskolen.dk kan du læse mere om is og gletschere. Siden indeholder også spørgsmål om de emner du kan læse om på Isskolen.dk

Denstoredanske.dk

Et leksikon

På hjemmesiden “denstoredanske.dk” kan du læse om Morænelandskab. Artiklen er skrevet af © Ole Humlum/denstoredanske.dk

Miljøstyrelsen

Kort beskrivelse og billede

På Miljøstyrelsens hjemmeside kan du læse om Randmoræne. Siden indeholder billeder og en kort beskrivelse.

Miljøstyrelsen

Beskrivelse af Tunneldal

På Naturstyrelsens hjemmeside kan du læse om Tunneldale. Siden indeholder også links til eksempler på tunneldale, hvor du kan læse mere.

Miljøstyrelsen

Beskrivelse af Dødishul

På Miljøstyrelsens hjemmeside kan du læse om Dødis. Siden indeholder også links til eksempler på dødishuller, hvor du kan læse mere.

Denstoredanske.dk

Et leksikon

På hjemmesiden “denstoredanske.dk” kan du læse om Ledeblokke. Artiklen er skrevet af © Per Smed/denstoredanske.dk

Dagsorden for disse lektioner:

  1. Start med at forklare begreberne herunder for dig selv:
    1. Istider
    2. Danmark formes
    3. Randmoræne
    4. Tunneldale
    5. Dødis
    6. Ledeblokke
  2. Herefter går I igang med opgaverne 2, 3 og 4. Opgaverne kan løses i grupper.

Se opgaverne i videoen herunder

Opgave 2 starter her

Opgave 2 – Gletsjer

I skal lave jeres egen gletsjer. I skal følge vejledningen herunder:

  1. Indsamle små sten, grus og sand
  2. Bland sten, sand og grus sammen med vand i en pose
  3. Bind en knude på posen og læg den i en fryser.

Se eventuelt videoen ovenfor.

Opgave 3 starter her

Opgave 3 – Tunneldal

I skal lave jeres egen tunneldal. I skal bruge:

  1. Sand
  2. Flamingo
  3. Fotobakke – bræt
  4. Viskelæder

Lav opstillingen som i videoen ovenfor og hæld vand igennem flamingopladen.

Når I har lavet forsøget skal I svare på:

  1. Hvad skete der?
  2. Hvilke landskabsformer efterligner du ved dette forsøg?
  3. Hvordan ser landskabet ud under isen/flamingopladen?

Opgave 4 starter her

Opgave 4 – Dødis

I skal lave et dødislandskab. I skal bruge:

  1. Sand
  2. Isterninger
  3. Fotobakke

Bland is og sand sammen og læg det fladt ud i fotobakken. Lad opstillingen stå til næste lektion.

Se eventuelt videoen ovenfor.

Dagsorden for disse lektioner:

  1. Start med at forklare begreberne I har arbejdet med for en klassekammerat. Begreberne er dem, I arbejde med i 1. – 2. lektion.
  2. Find jeres opstilling om dødis fra 3. og 4. lektion og svar på spørgsmålene herunder:
    1. Hvad er der sket med dødislandskabet?
    2. Hvad havde I forventet, at der var sket med dødislandskabet?
  3. Gletscheren, som blev frosset ned i sidste lektion, tages op og sættes til afsmeltning i vindueskarmen i klasselokalet. Isblokken placeres i en fotobakke, som står skævt så smeltevandet løber ned i den anden ende af fotobakken. Du skal overveje, hvad du tror der sker til næste gang.
  4. I skal lave opgave 5 om dødislandskabet. Opgaven kan laves i grupper.

Opgave 5 starter her

Opgave 5 – Lav et istidslandskab

I skal lave en model af et dødislandskab. Modellen skal indeholde:

  1. Randmoræne
  2. Dødislandskab
  3. Ledeblokke
  4. Tunneldale
  5. Gletsjer

Modellen af jeres istidslandskab skal bestå af 2 dele:

  1. Et landskab, som I former ved hjælp af sand, jord, sten, vand.
  2. En planche, som beskriver og viser fakta om: Dødis, Gletsjer, Randmoræne, Tunneldale og Ledeblokke.

Jeres istidslandskab skal fremlægges næste gang for resten af klassen. 

Dagsorden for disse lektioner:

  1. Se på gletsjeren, som har stået og tøet i fotobakken og svar på spørgsmålene:
    1. Hvad er der sket?
    2. Hvad var jeres forventninger til forsøget?
    3. Kan I koble forsøget sammen med noget af den viden, I har om istidslandskaber?
  2. Grupperne fremlægger deres istidslandskaber for hinanden
  3. I besvarer quizzen igen, og ser om I er blevet bedre end første gang I tog quizzen.

Afsluttende quiz

Quiz om istider i Danmark

Danmark formes

Du skal gennemføre quizzen 2 gange.

  1. Når du starter forløbet – Resultat 1
  2. Når du afslutter forløbet – Resultat 2

Herefter sammenligner du resultat nummer 1 med resultat nummer 2, for at se om du er blevet bedre.